Vacatures
- Onderhouds- en reparatiewerkzaamheden
- Ondersteunende werkzaamheden
- Fungeren als contactpersoon voor facilitaire ondersteuning van activiteiten
- Ruimten inrichten en gereedmaken voor gebruik
- Aansluiten van (ICT-)apparatuur (hardware en bekabeling)
- Beheren van magazijn en voorraden, en het logistiek afhandelen van bestellingen
- Post-, kopieer- en cateringwerkzaamheden verrichten
- Zorgen voor een schoon, veilig gebouw en terrein, inclusief de toegankelijkheid van vluchtwegen
- Signalerende rol bij overtreding van huisregels en bij conflicten tussen leerlingen
- Je beschikt over vaktechnische kennis en bent vaardig in het uitvoeren van onderhouds- en reparatiewerkzaamheden
- Je hebt inzicht in de taak en werkwijze van een onderwijsorganisatie
- Een uitdagende fulltime functie binnen een dynamische onderwijsomgeving
- Mogelijkheden voor professionele ontwikkeling en scholing
- Een prettige werkomgeving waar je bijdraagt aan veilige en goed onderhouden scholen
- Inschaling in schaal 4 CAO PO/OOP
Betreft de scholen: De Reigersberg, De Klimroos, De Eendracht en Voorhoute.
De brugfunctionaris werkt niet alleen binnen, maar ook búiten de omgeving van de school. Hij of zij observeert, signaleert en betrekt er vervolgens de juiste personen en professionals bij als er ondersteuning nodig is. Zeker de ouders worden actief betrokken bij de ontwikkeling, opvoeding en het onderwijs. Zo krijgen kinderen beter de kans om zich goed te ontwikkelen.
Doelen van de brugfunctionaris
- Alle leerlingen krijgen meer kansen op succes binnen de school.
- Alle ouders worden eerder en sneller betrokken bij eventuele extra zorg.
- Het leerlingenaantal stijgt, omdat de brugfunctionaris intensief contact onderhoudt met de ouders van de kinderopvang en maandelijkse bijeenkomsten voor ouders belegd.
- De brugfunctionaris helpt ouders bij de Nederlandse taal en/of bij het ondersteunen van ouders bij aanvragen voor extra toeslagen.
- De kansengelijkheid voor alle leerlingen/kinderen neemt toe, omdat:
- De brugfunctionaris initiatiefrijk contacten heeft gelegd met ouders van kinderen met moeilijkheden thuis (armoede, zorg, gedrag, opvoeding, Nederlandse taal), problemen en talenten heeft gesignaleerd, deze in kaart heeft gebracht, ervoor heeft gezorgd dat de juiste hulp is ingezet en hierdoor de thuissituatie stabieler is geworden;
- Er eerder (voor groep 3) problemen en talenten gesignaleerd en (door ouders) erkend en aan- opgepakt worden;
- Meer ouderbetrokkenheid bij de school.
- De IB-er heeft 50% meer tijd en aandacht voor IB-taken: het didactische proces, opbrengsten, coaching en dergelijk, omdat de brugfunctionaris de intensieve contacten met bovenstaande ouders heeft.
- De leerresultaten van kansarme leerlingen verbeteren.
- De samenwerking tussen de zorg verlenende instanties en school/IKC verbeteren, zodat er geen sprake meer is van het overnemen of buitensluiten van de school door de zorg verlenende instanties.
- Helpt ouders bij de Nederlandse taal en/of bij het ondersteunen van ouders bij aanvragen voor extra toeslagen.
- Aanvragen Leergeld, Sport- en Cultuurfonds.
- Team bewust maken/ voorlichten/ adviseren en zorgen bij hen wegnemen.
- Bouwen aan relaties met ouders en kinderen en team.
- Organiseren van koffie-ochtenden.
- Organiseren van meeloopochtenden-informatiebijeenkomsten.
- Praten met en ondersteunen van ouders over opvoeding en ondersteuning die beschikbaar is als het even minder gaat.
- Contact met de jeugdwerker en andere hulpverlenende instanties.
- Op huisbezoek gaan.
- Zichtbaar zijn op en in school.
- Ouders betrekken bij schoolse activiteiten.
- Talentontwikkeling van kinderen vergroten.
- Warme overdracht VO en hier eventueel mee naartoe gaan met ouders/kind.
- Coördineren schoolontbijt en schoolfruit en eventueel lunch.
- Verantwoording eigen taken, subsidie en met het team/ouders opgestelde doelen.
- Samenstellen van thematassen in groep 1-2.
Profiel van de brugfunctionaris
- Heeft een werkweek van 24 tot 32 uur;
- Relevante HBO-opleiding (SPH, MWD, pedagogiek of pabo);
- Is een verbinder;
- Is communicatief sterk;
- Is stressbestendig;
- Heeft oog voor talent en voelsprieten voor problemen (is sensitief);
- Heeft ervaring in het sociale domein en liefst ook in het onderwijs;
- Is een doorpakker/pragmatisch;
- Werkt doelgericht;
- Is laagdrempelig, benaderbaar en altijd beschikbaar (Je mag altijd bij me komen!);
- Is betrouwbaar;
- Kan (kortdurende) hulp bieden aan het kind en/of de ouders;
- Stemt steeds af tussen directie-team-ouders;
- Legt de verbinding tussen het gezin thuis, het kind op school en – waar nodig – met professionals, instanties en partners in de wijk;
- Weet precies waar de juiste hulp en ondersteuning te vinden is;
- Zet in op gelijke kansen, sociale inclusie, talentontwikkeling en het verbreden van het wereldbeeld van kinderen en ouders;
- Kan omgaan met weerstand.
Wat bieden wij?
Uiteraard mag de brugfunctionaris van ons ook iets verwachten.
- Duidelijke rolverdeling taken brugfunctionaris, IB-er, leerkrachten en directie;
- Speelruimte om je werk goed te kunnen doen;
- Regelmatig intervisie met andere brugfunctionarissen binnen de stichting;
- Voldoende tijd om je werk goed te kunnen doen;
- Een duidelijk takenpakket, wat samen samengesteld wordt;
- Open communicatie;
- Begeleiding bij verdere ontwikkeling;
- Inschaling in OOP schaal 10 conform CAO PO;
- Tijdelijke aanstelling op projectbasis voor de duur 2 jaar.
Heb je interesse in deze functie, stuur dan je sollicitatiebrief en CV naar
De sluitingsdatum voor deze vacature is 1 oktober 2024.
Samenwerkingsverband Passend Onderwijs Brabantse Wal PO zoekt twee creatieve en samenwerkingsgerichte gedragswetenschappers m/v (Psycholoog/Orthopedagoog) per 1 januari 2025 of zo mogelijk eerder voor 0,6 – 0,8 fte
Filosofie van Passend Onderwijs
Passend Onderwijs gaat uit van de filosofie dat ieder kind recht heeft op participatie in het regulier onderwijs. Ben jij ook enthousiast over deze filosofie en wil je als gedragswetenschapper aan de realisatie van Passend Onderwijs een zinvolle bijdrage leveren? Dan zijn wij op zoek naar jou!
Organisatie
In samenwerkingsverband Brabantse Wal PO werken acht schoolbesturen in de regio Bergen op Zoom samen om vorm te geven aan Passend Onderwijs. Dit zijn vijf besturen van reguliere scholen en drie besturen voor Speciaal Onderwijs. Het samenwerkingsverband is de netwerkorganisatie die partijen verbindt, kennis ontwikkelt en is het loket voor passend onderwijs in de regio. Meer informatie over het samenwerkingsverband is te vinden op de website www.swvbrabantsewal.nl.
Functie-inhoud
Als gedragswetenschapper vervul je een rol op verschillende niveaus: je denkt mee over kwalitatief goed onderwijs en je brengt –samen met school- specifieke onderwijs- en ondersteuningsbehoeften van leerlingen in kaart. Je inventariseert de begeleidingsbehoeften van leerkrachten om Passend Onderwijs zo goed mogelijk uit te voeren en vervolgens arrangeer je de juiste expertise bij de ondersteuningsvraag. Handelingsgericht werken is daarbij het uitgangspunt.
Daarnaast ben je sparringpartner van de schoolleider en de intern begeleider van ‘jouw’ scholen om Passend Onderwijs schoolbreed te implementeren. En tenslotte wordt van je gevraagd op beleidsniveau met de directeur-bestuurder van het samenwerkingsverband mee te denken en advies te geven. Dit kan gaan over nieuw te ontwikkelen beleid bijv. via het Ondersteuningsplan of het voorbereiden van een netwerk voor IB-ers en/of directeuren van de scholen.
Je maakt deel uit van het Expertiseteam van het samenwerkingsverband, bestaande uit vier gedragswetenschappers (met elk een vast aantal basisscholen in hun portefeuille) en 11 begeleiders passend onderwijs.